Onderzoeksvraag

Hoe nemen wij beelden waar? Hoe zijn deze bevindingen toe te passen binnen Motion Graphics?

 

Wat
Mijn onderzoek zal gaan over de waarneming van onze hersenen. Hoe nemen onze hersenen bepaalde bewegingen waar?
Welke toepassingen kun je gebruiken om kijkers anders naar je beelden te laten kijken?

Waarom
Ik hoop inzicht te krijgen in wat belangrijk is en wat goed werkt in beweging, bijvoorbeeld in een animatie.

Hoe
Ik ben van plan onderzoek te doen op het internet, vakliteratuur te zoeken, documentaires bekijken en mogelijk zelf testjes maken.

Waar
Ik richt mijn onderzoek op het heden, wat er tot nu toe al bekend is.

Wie
De neurowetenschap, reclamewereld, Audiovisuele Vormgeving en Animatie
Voor mij is het voor de koppeling aan mijn minor, dat ik mijn bevindingen toe kan passen binnen de animaties.

 

Ik wil gaan onderzoeken hoe onze hersenen beelden en beweging waarnemen.  Onze hersenen nemen ons af en toe voor de gek. Wij waarnemen enkele beelden op een andere manier dan dat ze daadwerkelijk zijn. Dit kan te maken hebben met de hersenen en de ogen die de beelden zelf niet kunnen plaatsen en er uiteindelijk een logisch beeld van proberen te maken.

We kunnen ook ineens een beeld zien draaien terwijl het een plat stilstaand beeld is. Onze ogen en hersenen houden ons dus eigenlijk voor de gek.
Wat wordt door onze ogen en hersenen anders geïnterpreteerd? Wat gebeurt er bij iemand die kleurenblind is? Dit zijn enkele vragen waar ik antwoord op hoop te vinden.
Ik hoop erachter te komen wat goed werkt in beeld, zodat ik mijn bevindingen toe kan passen binnen mijn werk.

Ik zal vooral op zoek gaan naar literatuur en documentaires over onze perceptie.

Vakliteratuur
Bressan,P (2009). De kleur van de maan: Ambo.
Pease, A, Pease, B (2010). Waarom mannen niet luisteren en vrouwen niet kunnen kaartlezen: Spectrum

Beelden o.a.

